Centralisten gevraagd

Bjorn Geen categorie

Wij zijn op zoek naar mensen met hart voor dier & mens die de centrale voor de dierenambulance willen verzorgen.

Waarom u zich vandaag nog aan moet melden:

– Een erg leuke uitdagende functie waarbij u een belangrijke rol speelt in de (nood)hulp aan dieren op Schouwen-Duiveland. En als u het ons vraagt; Er is niks dat meer voldoening geeft.

– Tijdens uw werk leert u van alles over dieren.

– Contact met mensen; Soms zijn mensen verdrietig of in paniek, maar ook wordt de centralist regelmatig met leuke anekdotes vermaakt!

– Het unieke aan deze functie is dat u vrijwilligerswerk doet, wat enorm goed te combineren is met uw andere bezigheden.

– Het is geen lichamelijk zwaar werk.

De centralist is de spil in het web, wat hulp aan dieren betreft! Bij de centrale komen alle meldingen en vragen van mensen binnen. Als de centralist alle gegevens genoteerd heeft, dan schakelt hij/zij de vrijwilliger in die die dag op de dierenambulance rijdt. Op afstand kan de centralist hem/haar ondersteunen. Zo kan bij spoedmeldingen bijvoorbeeld door de centralist vast de dierenarts worden ingelicht. Maar ook het opzoeken van eigenaren aan de hand van chipnummers, of een geschikte opvanglocatie opzoeken en deze inlichten. Daarnaast komt het ook voor dat mensen met vragen bellen.

Wat dit werk erg leuk maakt is uiteraard dat u heel veel dieren helpt. Maar ook de eventuele eigenaar, of de mensen die een gewond dier gevonden hebben. Als mensen een gewond dier vinden (en zelf misschien niet zo goed weten wat zij moeten doen), is het een hele geruststelling als het dier opgehaald wordt, en vervolgens goed verzorgd wordt. Maar ook de blije reacties van eigenaren die bijvoorbeeld al de hele dag naar hun vermiste hond aan het zoeken zijn. Wat is het dan fijn als je door de dierenambulance gebeld wordt, dat iemand jouw hond gevonden heeft en hij onderweg naar huis is.

De telefoon krijgt u thuis. U hoeft uiteraard niet de hele dag thuis te blijven, maar u kunt bijvoorbeeld gewoon lekker een fietstochtje gaan maken of op de (klein)kinderen passen. De telefoon kunt u gewoon meenemen. Hoe vaak de telefoon gaat verschilt uiteraard per dag, maar ook zeker per seizoen. Gemiddeld moet u rekenen op zo’n vijf tot zes meldingen per dag. Maar per melding zijn al gauw twee tot drie telefoontjes nodig (melder > centrale, centrale > dierenambulance, dierenambulance > centrale) Het komt wel voor, maar ’s nachts worden wij niet zo vaak gebeld.

Wat vragen wij:

Kennis van dieren is een pré. Het leuke van deze functie is echter dat u ook heel veel leert over dieren. Tevens wordt er aan nieuwe vrijwilligers een EHBO cursus gegeven om te weten hoe u iemand kunt adviseren. De opgedane kennis kunt u dan later weer tijdens uw werkzaamheden gebruiken. Wat ook belangrijk is, is dat u goed met mensen om kunt gaan. Soms is iemand die een kat aangereden heeft erg in paniek. Het is aan u deze persoon gerust te stellen.

Wat bieden wij:

Uiteraard zullen wij alles doen om u zo goed mogelijk in te werken. Maar daarna kunt u altijd bij één van onze centralisten terecht om u te helpen. Wij hebben een leuk, gezellig en behulpzaam team wat alleen maar uit dierenvrienden bestaat. Er is per jaar een bijeenkomst om alle verjaardagen van de vrijwilligers te vieren en hebben wij een Kerst- en Nieuwjaarsbijeenkomst met alle vrijwilligers. Dankzij Stichting Dierenlot kunt u twee keer per jaar een leuke en leerzame dag bezoeken. Wat onze stichting ook erg siert, is het democratische bestuur. Zes keer per jaar komen alle vrijwilligers en bestuursleden bijeen tijdens de Vrijwilligers Bijeenkomsten, zo heeft iedere vrijwilliger inspraak. Tijdens deze avonden doen wij ook altijd wat dieren-EHBO, en worden er soms interessante gastsprekers uitgenodigd.

Ons huidige plan is, mits wij genoeg centralisten vinden, om elke centralist één keer in de vier weken de centrale te laten verzorgen.

Voor vragen en aanmeldingen staat onze deur altijd open, u kunt ons bereiken op 0610593280, maar ook via info@dierenhulpstichting.nl of via Facebook (Dierenhulp Stichting).